پیام تسلیت مسعود و نچیروان بارزانی، روسای کنونی و سابق اقلیم کردستان عراق

پیام تسلیت مسعود و نچیروان بارزانی، روسای کنونی و سابق اقلیم کردستان عراق
۱۴۰۰/۰۶/۱۵

مسعود بارزانی در پیام تسلیت خود در این باره آورده است: با غم و اندوه فراوان، خبر درگذشت مرجع دینی بلندپایه آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم را دریافت کردیم؛ به جهان اسلام، مراجع عظام و خاندان گرانقدر حکیم تسلیت می گوییم.

در ادامه پیام رئیس سابق اقلیم کردستان همچنین آمده است: از خداوند متعال برای آنها شکیبایی و آرامش و برای آن مرحوم نیز رحمت الهی و بهشت برین مسئلت داریم؛ انا للە و انا الیە راجعون.

بهذا المصاب الجلل نتقدم بخالص العزاء وعظیم المواساه إلى أسره آل الحکیم الکرام ومراجع الدین العظام والشعب العراقی، داعین الله تعالى أن یتغمد الفید بواسع رحمته ورضوانه ویدخله فسیح جناته.

نچیروان بارزانی نیز در پیام تسلیت خود آورده است: با غم و اندوه فراوان، خبر درگذشت مرجع دینی بزرگ، مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس الله سره) را دریافت کردیم؛ آن مرحوم یکی از شخصیت های برجسته فقه و اجتهاد بود و زندگی خود را زاهدانه وقف مبارزه علیه ستم و برای تحکیم اصول برادری، محبت و مدارا میان همه طیف های ملت (عراق) کرد.

در ادامه پیام رئیس اقلیم کردستان همچنین آمده است: به مناسبت این مصیبت بزرگ نیز تسلیت صمیمانه و همدردی بزرگ خود را برای خاندان گرانقدر حکیم، مراجع عظام و ملت عراق ابراز می کنیم و از خداوند متعال می خواهیم که رحمت بیکران و رضایت خود را به آن مرحوم عطا فرماید و ایشان را در بهشت برین جای دهد.

كلامى از نور

پيامبر خدا صلى‏‌الله‌‏عليه‌‏و‏آله: خدا بركت دهد به آن كس كه آسان مى‏‌فروشد، آسان مى‏‌خرَد، آسان قرض مى‌‏دهد و آسان مطالبه مى‌‏كند.

استفتائات روز

در رساله منهاج 2/94 ذكر كرده ايد كه جايز است پس انداز گذاشتن در بانكهاى شخصى كافرها به قصد گرفتن سود، آيا اين حكم در خصوص بانكهاى دولتى كافرها هم شامل مى شود يا نه؟

بر آنها شامل نمى شود بلكه بر آنها حكم مجهول المالك جارى مى شود ولى اگر داخل شدن اموال مسلمانان بر آنها معلوم نباشد و در مملكت مسلمانها نباشد صدقه دادن آن واجب نمى شود بلكه حكم مال كافر بر آن جارى مى شود.

اينجا شخصى هست كه به من مبلغى از مال پيش از سه سال داده است تا اينكه در خريد و فروش انجام وظيفه نمايم و توافق كرديم كه سود را ميان خودمان تقسيم نمائيم و به اندازه سود هر يك هم توافق نموديم، در سال اول هنگام حساب كردنم سودها را آشكار شد كه من قسمتى از سودم را خرج كرده ام اما باقيمانده سود به سرمايه اى كه جنس بود به صورت جنس اضافه نمودم و سود خودم و سود آن را به نقد تبديل نكردم زيرا كه آن شخص در عراق نمى باشد و از من سهم خودش را نخواسته است و لذا صلاح ديدم كه آن را با جنس بودن كه بهتر مى توان نگه داشت و با اميد افزايش قيمت جنس به جنس مبدل كردم و سال آينده هم جريان تكرار شد، اما در اين سال زيان بيشترى نصيب ما شد، و لذا از حضرتعالى سؤال مى كنيم آيا سهم آن از سودهايى كه آماده شده بود كه بهره گيرى براى دومين بار شود بر ذمّه من دين است همانطورى كه در نوبت اول دين بود و يا زيان به نظر اعتبار حساب مى شود: يعنى آيا زيان به سهم آن به سودهاى سالهاى گذشته اش هم حساب مى شود؟

اگر اضافه كردن سودها به سرمايه با اجازه خاص آن باشد و يا اينكه از اول كار بطور عمومى به شما حق داده و واگذار كرده است آن وقت سودها را شما مديون نمى باشيد بلكه به آن سودها زيان مى رسد و حساب مى شود، و همچنين است اگر جنسى كه سود در آن بوده به حال خود بماند و به نقد تبديل نشود و اما اگر آن جنس تبديل به نقد شود و دوباره جنس ديگرى خريده شود و از طرف آن اذنى نباشد و بطور عموم اختيار به تو واگذار نشده باشد كه سودها را به سرمايه اضافى كنى آن وقت سودها در عهده تو دين ( وام ) مى باشد و به آن زيان وارد نمى شود، خداوند توفيقش را هميشه شامل حال تو گرداند و امورات ترا مبارك نمايد.