واجب است كه از قيمت خريد خمس آن را پرداخت نمايد ولى اگر زمين را احياء كند ولى بهره بردارى نكند واجب است خمس آن را هم بدهد پس از كسر كردن قيمت خريدى كه خمس آن را داده است امّا اگر آماده بهره بردارى نمايد و بهره بردارى كند در همان سالى كه احياء كرده است خمس دادن آن واجب نيست بلكه فقط به خمس دادن قيمت خريد بسنده مى كند.
بلى جايز است بدان سانى كه در جواب مسئله گذشته بيان كرديم ولى اگر در تلويزيون نشان داده شود نگاه كردن با دقت نظر هم اشكال ندارد ولى نبايد با قصد ريبه باشد.
معامله ذكر شده باطل است چون زيان در مضاربه بر صاحب سرمايه است و به عامل نيست و بنابراين بر عامل واجب است كه سرمايه را به مالك بدهد ولى با كسر كردن سودهايى كه صاحب سرمايه از آن گرفته است.